ترفندهای طلایی برای شب امتحان


شب امتحان از مهم‌ترین ساعات قبل امتحان محسوب می شود. در‌واقع می‌توان گفت زمان بازنگری شما به آنچه آموخته اید فرا رسیده است.شب امتحان فرصت خوبی برای آرام کردن اعصاب و رسیدن به آمادگی لازم برای جلسه امتحان می باشد.ترفند های زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای امتحان آمادگی بیشتری داشته باشید.

۱ـ یادگیری چیزهای جدید

یکی از قوانین مهم شب امتحان این است که به دنبال چیزهای جدید نروید. اگر چیزی را در گذشته یاد نگرفته اید، شب امتحان نیز به سراغ آن نروید. نسبت به تکنیک های یادگیری چیزهای جدید در یک شب و … بی‌تفاوت باشید و تنها روی آنچه مطالعه کرده‌اید تمرکز کنید.

۲ـ همه چیز را آماده کنید

شما به خوبی شروع کرده‌اید و حالا وقت آن رسیده به خوبی تمام کنید. برای این کار همه چیز را برای فردا آماده کنید. همه چیزهایی که برای شب امتحان به آن‌ها نیاز دارید را از قبل آماده کنید. توصیه‌های مطالعه کتاب‌های جدید را شب امتحان جدید نگیرید و تنها به کتاب و یادداشت‌هایی را که مطالعه کردید را برای شب امتحان جدا کنید.

۳ـ استراحت کنید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند شب امتحان باید به مقدار زیادی مطالعه کنند. اما مطالعه شب امتحان سبب خستگی ذهن شما می شود. بنابراین قبل از شروع هرکاری ابتدا ۲۰ تا۳۰ دقیقه استراحت کنید. طوری برنامه‌ریزی کنید که حتماً ۶.۵ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. قبل از خواب مروری اجمالی بر آنچه که تا کنون مطالعه کردید، بیندازید و سپس به خواب بروید.

۴ـ تغذیه مناسب

تغذیه مناسب شب امتحان یکی از مهم‌ترین موارد می باشد.  کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی های خوب از جمله مواد مهم هستند که باید در رژیم غذایی شب امتحان شما باشند. از مصرف بیش از حد کافئین جلوگیری کنید و در مصرف غذا و نوشیدنی نیز زیاده روی نکنید.

۵ـ آزمایش آمادگی

یکی از موثر ترین روش های آماده شدن برای امتحان،آزمایش خودتان است. بدین منظور به سراغ کتب، یادداشت ها، خلاصه ها و .. بروید و به سؤالات احتمالی پاسخ دهید.

۶ـ پیداکردن یک گروه مطالعه یا پیدا کردن یک دوست مطالعه

حتماً شما در آزمون مورد نظر تنها نیستید. پس می‌توانید شب امتحان با دوستان و همکلاسی هایی که به مانند شما امتحان دارند، سپری کنید. شما می‌توانید همراه با همکلاسی های خود کاراهای گفته شده را انجام دهید.

۷ـ آفلاین باش

شب امتحان سعی کنید آفلاین باشید و از چک کردن شبکه‌های اجتماعی و یا وب گردی پرهیز کنید. ۲۴ ساعت قبل از امتحان حواستان را تنها باید به امتحان اختصاص دهید و تنها در موارد ضروری به سراغ اینترنت بروید.

۸ـ کاهش حواس پرتی

علاوه بر خاموش کردن اینترنت، باید از سایر حواس پرتی ها بکاهید. این حواس پرتی ها می‌تواند صداهای زیاد، کامپیوتر، صحبت کردن با خانواده و … باشد.سعی کنید شب امتحان کمتر در دسترس دیگران باشید.

۹ـ از روش پومودورو استفاده کنید.

برای مرور مطالب در شب امتحان از تکنیک پومودورو استفاده کنید. در این تکنیک می‌توانید جلسات مطالعه را به ۴ـ۵ جلسه ۲۵تا۳۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. در این روش مهم‌ترین هدف تمرکز ۲۰تا۲۵ دقیقه بر مطالعه است.

۱۰ـ آماده باشید.

ممکن است صبح امتحان دچار اضطراب شوید از این رو بهتر است تمام لوازمی که برای جلسه امتحان به آن‌ها نیاز دارید را جمع کنید. حتی لباس روز امتحان را نیز مشخص کنید و جدا بگذارید. دمای اتاق را تنظیم و حتماً شب امتحان دوش بگیرید تا خواب راحتی داشته باشید.


مطالب مرتبط